Учись учитись

Як слухати й конспектувати лекцIї

На заняттях студенти одержують новітні дані, які багато в чому доповнюють підручники, знайомлять із останніми досягненнями науки. Отже, вміння зосереджено слухати, активно, творчо сприймати повідомлювану викладачем інформацію є неодмінною умовою її глибокого й міцного засвоєння.
Сприйняття й запис лекцій — складні види успішної роботи, і треба неабияк потрудитися, щоб опанувати їх. Вони передбачають інтенсивну розумову діяльність студента. У процесі слухання варто розбиратися в тім, що викладає лектор, обмірковувати сказане ним, зв'язувати нове з тим, що тобі вже відоме з даної теми з попередніх занять, прочитаних книг і журналів. Те, що дійсно уважно прослухане, продумане й записане на лекціях, стає твоїм надбанням, входить у твій освітній фонд.
Слухаючи лекцію, прагни зрозуміти мету викладу, схопити хід думок викладача, що він хоче довести й чого навчити. Короткі записи допоможуть засвоїти матеріал. Установлено, що конспектування має  велике освітнє й виховне значення: воно розвиває розум і сприяє закріпленню знань.
Конспект є корисним тільки тоді, коли записане найбільш істотне, основне. Якщо студент прагне записати всю лекцію слово у слово, то таке «конспектування» приносить більше шкоди, ніж користі.
Деякі студенти іноді просять викладача «читати повільніше». Їм хочеться, щоб лекція перетворилася на диктант. Це шкідлива тенденція, адже в такому разі людина механічно записує велику кількість почутих даних, але не міркує над ними.
Що ж треба записувати на лекції? Насамперед, її тему, план, основні положення, формулювання, найважливішу їх аргументацію.
Потім — деякі яскраві приклади, наукові визначення, формули, висновки.
Зазвичай викладачі, змінюючи силу, тембр голосу або сповільнюючи читання, виділяють і підкреслюють найважливіші положення матеріалу, роблять записи й замальовки на дошці. Це допомагає студентам усвідомити й зафіксувати в конспекті найважливіше, істотне.
Виклад у конспекті рекомендується розбивати на пункти, параграфи, дотримуючись абзацу й полів. Писати краще з одного боку аркуша, щоб згодом можна було на звороті робити доповнення при самостійному опрацюванні, консультаціях тощо.
Принципові місця, визначення, формули варто підкреслювати або супроводжувати зауваженнями: «важливо» і т. п. Використовуй стандартні скорочення. Для початку вивчи ті, які подані в словниках, енциклопедіях, а потім доповни їх.
Багато студентів непогано конспектують лекції, але до самих іспитів не заглядають у них. Вони роблять велику помилку. Над конспектами треба працювати: перечитувати їх, виправляти  текст, робити доповнення, окреслювати маркером те, що має бути глибоко й міцно закріплене в пам'яті. Перший перегляд рекомендується зробити ввечері того дня, коли була прослухана лекція. Потім знову освіжити в пам'яті перед початком наступної лекції. Часу на таку роботу піде небагато, але результати бувають прекрасними: студент ґрунтовно й глибоко опановує матеріал і приходить на сесію добре підготовленим.
Працюючи над конспектом, завжди варто використати не тільки підручник, але й ту літературу, що додатково рекомендував викладач. Тільки така серйозна, кропітка робота дозволить кожному опанувати необхідні знання й розвинути в собі задатки, здібності, таланти.